گامی بسوی تقریب مذاهب
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد
- نویسنده محمدباقر رضاییان
- استاد راهنما
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1370
چکیده
از دیرباز علما و مصلحان اسلامی در پی این هدف بوده اند که نقاط مشترک فقهی مذاهب امت اسلامی شناخته شود، چنانکه امام فقید، خمینی کبیر،هفته وحدت بین شیعه و سنی را تایید و مقام معظم رهبری حضرت آیه الله خامنه ای دارالتقریب بین المذاهب الاسلامیه را پایه گذاری کردند که می رود تا گامی مثبت در تقریب مذاهب برداشته شود. اصطلاح تقریب بین مذاهب بیش از اتحاد عقیدتی و اجتماعی شامل تقرب و همسوئی در فقه بوده و مانند اتحاد اعتقادی مستلزم یگانگی و وحدت واقعی میان مذاهب فقهی مختلف نیست ، یعنی همانگونه که وحدت اجتماعی و اعتقادی به معنی ترک آراء و نظریات خویش به نفع مذهب دیگری نیست ، بلکه در حقیقت به معنی رها نمودن خصومت ها و ناباوریهای قبلی جهت ایجاد تفاهم و درک خصایص و آراء طرف مقابل است ، مسئله ای که در طول تاریخ نه تنها سبب جدائی مذاهب از یکدیگر گشته بلکه عاملی برای سرزنش و توبیخ یا حتی مرتد دانستن و سرکوب طرف مقابل بوده است . بنابراین تقریب فقهی میان مذاهب بزرگ اسلام عامل مهمی جهت اعتلای اسلام و شناخت از یکدیگر و درک بیشتر مواضع طرفین می گردد، و در این جهت هر کدام از مذاهب اصالت و دلبستگی مذهبی خویش ، به مقایسه آراء فقهی مذاهب دیگر می پردازد. این رساله نیز با درک چنین هدفی در راستای طرح آراءفقهی مذهب امامیه در کنار مذاهب چهارگانه اهل سنت (حبلی، شافعی، مالکی، حنفی) گام نهاده است و در اجرای این هدف بخشی از کتاب (الفقه علی المذاهب الاربعه) اثر "عبدالرحمن حزیری" که شامل بحث "حدود" از صفحه (1 الی 88) میشود ترجمه نموده، و با پاره ای از آراء مذهب امامیه برگرفته از کتابهای فقهی ذیل، مقایسه نموده است : 1 - اللمعه الدمشقیه 2 - شرائع الاسلام 3 - جواهر الکلام 4 - المبسوط 5 - تحریر الوسیله از آنجائی که در پاره ای از مباحث بخش حدود، صاحب کتاب مذکور، نظرات فقهی را مطرح نکرده از دیدگاه اجتماعی، یا سیاسی، یا اقتصادی که به آن نظر افکنده است ، و نیز در برخی از موضوعات ، مذاهب امامیه نظر فقهی مشخصی را مانند : (ضررهای مواد مخدر، ضررهای زنا، ...) مطرح نکرده اند، نویسنده این رساله به کتب مختلف غیر فقهی مراجعه کرده و مشابه نظرات نویسنده کتاب ترجمه شده را به عنوان نظر امامیه آورده است .
منابع مشابه
ظرفیتها و چالشهای تقریب مذاهب اسلامی در لبنان
تقریب مذاهب اسلامی بهمعنای زندگی مسالمتآمیز پیروان مذاهب اسلامی با حفظ ارزشهای درونمذهبی، ضرورتی انکارناشدنی است، که با درنظر گرفتن موقعیت ویژة برخی کشورهای اسلام، اهمیت و ضرورت آن دوچندان میشود. با مد نظر قرار دادن تأثیرهای دینی و فرهنگی و سیاسی کشور لبنان در منطقة خاورمیانه و کشورهای عربی اسلامی، ضرورت بررسی ظرفیتهای تقریب در لبنان، به منظور توسعه و بررسی چالشهای آن جهت رفع یا تبدیل ب...
متن کاملراهکارهای تقریب مذاهب در سیره و گفتار امام رضا(ع)
امت اسلامی ـ برخلاف دستور و ارشاد الهی ـ به دلایلی از همان روز نخستِ پس از رحلت پیامبر(ص)، دچار شکاف و انشقاق شد. این امر در طول سالیانِ دراز پس از پیامبر، آسیبهای بسیاری بر امت اسلام وارد نموده است. هرچند نباید این وضعیت به وجود میآمد، لیکن از نظر دانایان و دلسوزان، چاره این کار نشستن و گریستن و تماشای تداوم آسیبهای آن نبود. بنابراین از همان آغاز، امامان(ع) که دلسوزترین افراد به حال امت بودند،...
متن کاملتقریب مذاهب اسلامی در چهل مجلس شیخ علاءالدوله سمنانی
شیخ علاءالدوله سمنانی از مشایخ بزرگ عرفان و تصوف ایران سده هشتم قمری، توانست با رویگردانی از جاه و مقام دربار ایلخانان مغول، به سیر و سلوک روی آورد و مروّج عرفان، تصوف و اخلاق زمانه خود شود. او با روحیه تسامح و تساهل، اعتقاد راسخ و عملی به تقریب، و تقارب و سازگاری مذهبی، زمینه ایجاد تقریب بین مذاهب اسلامی را فراهم ساخته است. نگاه احترام آمیز و بدون تعصب مذهبی نسبت به دو مذهب شیعه و سنی از ویژ...
متن کاملضرورت تحول در آموزش علوم پزشکی: گامی بسوی توسعۀ تفکر انتقادی
The 21st century is the era of continuous changes in the way modern medical and scientific world functions, thus the need for adaptation in complex systems becomes paramount. In such a dynamic society optimum standard of survival may depend on the ability of individuals and groups to investigate multiple alternatives or choices and finally make wise decisions. Therefore, the need for critical...
متن کاملراهکارهای تقریب مذاهب در سیره و گفتار امام رضا(ع)
امت اسلامی ـ برخلاف دستور و ارشاد الهی ـ به دلایلی از همان روز نخستِ پس از رحلت پیامبر(ص)، دچار شکاف و انشقاق شد. این امر در طول سالیانِ دراز پس از پیامبر، آسیبهای بسیاری بر امت اسلام وارد نموده است. هرچند نباید این وضعیت به وجود می آمد، لیکن از نظر دانایان و دلسوزان، چاره این کار نشستن و گریستن و تماشای تداوم آسیبهای آن نبود. بنابراین از همان آغاز، امامان(ع) که دلسوزترین افراد به حال امت بودند،...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023